Volné pozice

MEDAILONEK: Řízení jako výzva

4 min. čtení

Lukáš Gelnar nastoupil do Tatry v roce 2018, ihned po absolvování studia na VŠB-TUO, kde vystudoval obor části a mechanismy strojů. Povědomí o Tatře získal už mnohem dříve, jelikož na kopřivnické průmyslové škole VOŠ, SOŠ a SOU zpracovával maturitní práci na téma „RC model Tatry T 813 Kolos 1:10“. Na tuto středoškolskou práci následně navázal i na vysoké škole v rámci bakalářské práce, kde prohluboval své znalosti a dovednosti v oblasti automobilového průmyslu.

Jelikož Lukáš pochází ze Studénky, tak se jeho rodina spíše orientovala na kolejová vozidla, ale on se chtěl vydat cestou těžkých nákladních vozidel značky TATRA. Proto nastoupil do kopřivnické automobilky do oddělení konstrukce podvozků. V projektu T 162 „Karel“ má stejně jako ve své běžné práci na starosti řízení, a to jak mechanickou, tak hydraulickou část.

Lukáši, co Vás vlastně přivedlo k aktivní účasti na projektu T 162 „Karel“?
Tento projekt beru jako novou výzvu, ale hlavně zkušenost, která se nenabízí každý den. Jsem rád, že vedení naší firmy něco takového umožnilo.


Máte na starosti řízení, a to jak mechanickou, tak hydraulickou část. Co vše tato role obnáší?
Mým úkolem je navrhnout vše od volantu až po to, aby vozidlo zatočilo. To znamená návrh trasovaní vřeten od volantu k monobloku (posilovači řízení), prošetření kinematiky řízení a navržení příslušného hydraulického okruhu. Plus další záležitosti, které s řízením souvisí. Z hlediska řízení, bych chtěl docílit ostrého řízení, tzn. aby do plného rejdu stačila přibližně jedna otočka volantem – jestli se to povede, to uvidíme.


Je to pro vás první konstruování podvozku závodního speciálu?
Ano, zatím nemám moc zkušeností s návrhem závodního speciálu, tak momentálně společně s kolegy shromažďujeme další užitečné informace, a to jak například návštěvou pětinásobného vítěze Africa Eco Race Tomáše Tomečka, tak přímo v partnerském týmu Buggyra.


Jaké poznatky jste si odnesl právě z návštěvy dakarského týmu Buggyra Racing, kde jste s kolegy zavítali? Inspirovali jste se v něčem novém?
Zjišťoval jsem informace ohledně kinematiky řízení nebo údržbě během závodu, ale hlavně o závodním volantu a sloupku řízení. Protože například závodní, demontovatelný volant jsem nikdy neviděl.


Vyskytly se už během projektu nějaká úskalí, které jste museli řešit? Jak jste následně postupovali?
Z pohledu řízení jsme zjistili, že původní návrh pana Krpce není úplně proveditelný. Proto jsme hledali jinou cestu, která se nám postupem času začíná více vyjasňovat. Chceme zakomponovat známé prvky, ale i vyzkoušet nové věci, na které běžně není prostor.

Na jaký projekt jste za svou dosavadní kariéru v Tatře nejvíce pyšný?
Za tu stále poměrně krátkou dobu v Tatře jsem pracoval na několika zajímavých projektech. A protože mezi mé zájmy patří RC modely, tak jedním z nejzajímavějších bylo na autonomní vozidlo, kde jsem navrhoval převodku s elektromotorem pro dálkové řízení. Dále bych zmínil návrh kinematiky řízení pro vozidla s nápravami pro šířku tři metry.

Zmiňujete, že jste nadšencem do RC modelů. Kolik jich vlastníte a jsou mezi nimi i tatrovácké kousky?
Od 10 let jsem stavěl letadla, těch mám 2 až 3 kusy. Poslední dobou jsem jezdil závody RC rally v měřítku 1:10 Moravia Cup. Zkoušel jsem stavět právě v rámci bakalářské práce tatrovácký podvozek 4x4, ale z časové náročnosti dostala přednost rodina a rekonstrukce domu.

Tato otázka na Tatrováka nesmí chybět, a proto si ji dáme na závěr. Jaká je Vaše nejoblíbenější Tatrovka?
T 815 NT 4x4 AWS Program – teda než ho nabarvili na růžovo.