Cílem projektu „Karel“ je propojit původní návrh Ing. Krpce a obecně celou inovativní řadu T 162, se současností. Celý tým se shodl na tom, že v maximální míře bude zachováno tvarové řešení, které absolvovalo zkoušky v aerodynamickém tunelu. Na bez diskusí nadčasovém tvaru není potřeba nic zásadního měnit. Pod vnější „slupkou“ však bude vše moderní a nové.
Začněme podvozkem. „Karel“ dostane nápravy s kotoučovými brzdami, vzduchové pérování nejnovějšího provedení, zkrutné stabilizátory a nejnovější generaci tlumičů Reiger s vinutými pružinami, vždy po dvojici na každé polonápravě. Kola s pneumatikami Michelin 14.00 R20 X-Force budou obuta na hliníkové disky Hutchinson s rozpěrnými vložkami „beadlock“ a samozřejmostí bude dohušťování z kabiny.
Zcela nově bude řešeno řízení, které bude kombinovat prvky ze standardních vozidel řad Tatra Phoenix, či Tatra Force, ale geometrie bude optimalizovaná, počet otáček volantu bude odpovídat soutěžnímu vozu, optimalizovaná bude i geometrie samotné přední nápravy – tady se bude vycházet z dlouhodobých znalostí a zkušeností se speciály dlouholetého partnera Tatry, týmu Buggyra Racing.
V nosných rourách s diferenciály bude zastavěna nejnovější deseti stupňová převodovka Tatra s elektronickým řazením, kombinovaná s dvoustupňovým přídavným převodem. „Karel“ bude tzv. „furtšlap“ – bude mít tedy permanentně poháněné obě nápravy s děličem umístěným v přídavném převodu.
Srdcem vozu bude nejnovější generace vzduchem chlazeného dvanáctiválce Tatra T3D-930-RE s elektronicky řízeným řadovým vstřikovacím čerpadlem Motorpal, přeplňovaný turbodmychadlem ČZ s mezichladičem integrovaným přímo na motoru. Motor již ve standardním „nelegislativním“ seřízení disponuje výkonem až 515 kW (700 koní) a točivým momentem přes 3 200 Nm. Pro „Karla“ budou výkonové parametry ještě vyšší, s čímž si jistě vyhrají naši motoráři.
Velká porce konstrukční práce čeká i na konstruktéry kabin. Z původního „Děvínu“ zůstane v podstatě jen vnější „skořápka“. Kompletně bude přepracovaná podlaha i přední stěna. Kabina samozřejmě dostane vnitřní ochranný rám – s ohledem na vysněnou potenciální účast v Dakar Classic – dle aktuálních předpisů FIA. Interiér zúžené kabiny umožňuje zástavbu jen dvou anatomických soutěžních sedaček – otázka je, jak Ing. Krpec plánoval tří člennou posádku, protože „to prostě nějak nevychází“. Protože celý projekt chce ukázat i pokrok v technologiích soutěžních vozů, tak kabina bude na rám uložena s odpružením, vycházejícím s téměř desetileté zkušenosti s tímto řešením u aktuálních dakarských speciálů Tatra.
Přístrojová deska bude tvarově navazovat na tehdy inovativní řešení T 162, ale zastavěna bude nová elektronická výbava nové řady Tatra Force 3. generace. Členové týmu, zodpovědní za tuto část, plánují použití displejů z řady Force, zjednodušené ovládání dohušťování i pérování a další „vychytávky“. A zcela jistě si vyhrají i s grafikou displejů stejně jako u aktuálně do sériové výroby nabíhající „Forsky“. A samozřejmě – předpokládá se, že veškeré osvětlení bude v LED provedení.
Jak již bylo v úvodu zmíněno, vnější tvary se budou maximálně blížit návrhu z roku 1987/88. Měnit se bude uspořádání příslušenství. Na voze budou pouze dvě náhradní kola vlevo a vpravo na bocích pod odklopnými kryty, filtr sání bude před kabinou pod kapotou a vtipně využije průduchů v prolisu kapoty, kterým měl původně proudit vzduch do topení kabiny, vpředu bude i skříň na akumulátory. V zadní části za motorem bude skříň na nezbytné nářadí a vzadu budou připevněny i nájezdové plechy a vzduchové vaky pro zvednutí vozidla při defektu (ano, „Karel“ bude opravdu připraven „na vše“). Aktuálně se vede diskuse ohledně palivových nádrží a jejich objemu…
Z jednoduchého výčtu výše je vidět, že tým „Karel“ nekopíruje, ale opravdu vymýšlí a modernizuje…