Unikátní projekt, který má vzdát hold jedné z nejznámějších osobností historie Tatry, soutěžnímu jezdci a šestinásobnému vítězi Dakaru, panu Karlu Lopraisovi, je výjimečný v mnoha ohledech. Jeho cílem je stavba soutěžního speciálu dle původního návrhu z roku 1988, který se však díky mnoha okolnostem nepodařilo realizovat. Ten měl být postaven na bázi tehdy vyvíjené nové řady Tatra 162 a měl proti všem zvyklostem tatrovácký dvanáctiválec umístěný vzadu. Unikátnost projektu je však i v jeho provedení. Konstrukční návrh a celá realizace stavby vozidla je vedena jako volnočasová aktivita zaměstnanců TATRA TRUCKS, zejména z úseku výzkumu a vývoje a technického úseku.
Michal Adlof pochází z Vysočiny, konkrétně z Velkého Meziříčí, a původně by ho ani nenapadlo, že se jednou stane konstruktérem v kopřivnické Tatře. Ačkoliv na střední škole vystudoval obor elektrotechnika-energetika, jeho zájem se postupně přesunul ke strojírenství, a proto se rozhodl pokračovat...
...více
Lukáš Adolt, jako většina kluků, vyrůstal s modely Tater a sledoval výsledky z Dakaru. Nikdy ho však nenapadlo, že by jednou mohl pracovat přímo v Tatře. Po absolvování strojní průmyslovky ve Frýdku-Místku se vydal na VŠB-TUO, kde se jeho vášeň pro Tatru proměnila ve skutečnost... ...více
Jan Jošek měl o práci v Tatře zájem už před osmi lety, hned po dokončení školy. V té době však bylo konstruktérů dostatek, a tak se rozhodl studovat další obor. Následně přijal nabídku v jedné firmě, kde pracoval sedm let, než se mu konečně splnil sen. Do Tatry nastoupil v září 2023 na pozici konstruktéra náprav a od dubna 2024 se věnuje konstrukci přídavných převodů... ...více
Po návratu z nedokončené Rallye Dakar 2006 a následných vyšetření se ukázal zdravotní stav Karlových zad takový, že již neumožnil v jeho necelých 57 letech pokračovat v jeho soutěžní kariéře. Na jeho místo nastoupil synovec Aleš, pokračující v rodinné tradici do dnešních dnů... ...více
Do Tatry nastoupil Tomáš Straňák v říjnu 2022 jako absolvent oboru motorová vozidla na ČVUT. Vozidla TATRA a těžká technika ho obecně zajímala už od malička – jako dítě byl schopný hodiny sledovat stavební stroje v akci. Tento zájem pak ještě posílil, když se začal věnovat modelářství, čímž si ještě více prohloubil své znalosti a dovednosti v oblasti vozidel a techniky... ...více
Federace automobilového sportu (FIA) připravila v roce 2000 nové technické předpisy pro kategorii soutěžních kamionů (T4), platné k 1. lednu 2002. Předpis nově definoval pojem sériovosti, polohu motoru (max. 1000 mm od osy přední nápravy), minimální rozměry nástavby a její tvar atd. Umožňoval však start původně homologovaných vozidel až do vypršení jejich homologace. Novým předpisům nevyhovovaly žádné kamiony tehdejší špičky, včetně „Pumy“... ...více
Lukáš Gelnar nastoupil do Tatry v roce 2018, ihned po absolvování studia na VŠB-TUO, kde vystudoval obor části a mechanismy strojů. Povědomí o Tatře získal už mnohem dříve, jelikož na kopřivnické průmyslové škole VOŠ, SOŠ a SOU zpracovával maturitní práci na téma „RC model Tatry T 813 Kolos 1:10“... ...více
Narůstající konkurenceschopnost Kamazu vedla Jaroslava Krpce k tomu, že v březnu 1996 předložil vedení Tatry návrh na nový soutěžní speciál v kapotovém uspořádání. Vůz s poměrně malou kabinou z dodávky GAZ Gazelle, s níž se uvažovalo pro novou řadu kapotových vozidel Tatra, měl pohánět kapalinou chlazený osmiválec Deutz, umístěný vpředu pod kapotou. Nový speciál si díky boční siluetě na návrhovém výkrese vysloužil přezdívku „Puma“... ...více
Velmi slabě obsazený 15. ročník Rallye Paříž-Dakar 1993 obsadila Tatra ve spolupráci s francouzským importérem, firmou Strager M.A.M., pouze „Babčou“, kterou pilotoval Ota Měřínský se spolujezdci Vlastimilem Buchtyárem a Josefem Kalinou. V tu dobu se však již intenzivně testoval nový soutěžní vůz pro Karla Lopraise, který se do historie zapsal jako „Hasičák“... ...více
Pár týdnů po vítězné lednové euforii roku 1988 přišla studená sprcha ze strany Federace automobilového sportu (FIA), která kvůli tragické nehodě Turbotwinu zakázala účast soutěžních vozidel s hmotností nad 3,5 tuny. Tatrovky se tak soutěží mohly účastnit již jen jako doprovodné vozy... ...více
Projekt „Karel“ má vzdát hold jedné z největších legend českého motorsportu, panu Karlu Lopraisovi. Člověku, který svými úspěchy za volantem soutěžních tatrovek proslavil kopřivnickou automobilku i daleko za hranicemi naší republiky a který doslova naučil „Tatru vítězit“... ...více
Petr Koliba je spojován s Tatrovkami už od svého dětství, kdy ho jeho otec prováděl po dílnách společnosti během Dnů otevřených dveří. Právě od této doby je jeho příběh spojen s inovací a vášní pro techniku... ...více