Volné pozice
Projekt
Karel

PŘEDSTAVENÍ PROJEKTU

Unikátní projekt, který má vzdát hold jedné z nejznámějších osobností historie Tatry, soutěžnímu jezdci a šestinásobnému vítězi Dakaru, panu Karlu Lopraisovi, je výjimečný v mnoha ohledech. Jeho cílem je stavba soutěžního speciálu dle původního návrhu z roku 1988, který se však díky mnoha okolnostem nepodařilo realizovat. Ten měl být postaven na bázi tehdy vyvíjené nové řady Tatra 162 a měl proti všem zvyklostem tatrovácký dvanáctiválec umístěný vzadu. Unikátnost projektu je však i v jeho provedení. Konstrukční návrh a celá realizace stavby vozidla je vedena jako volnočasová aktivita zaměstnanců TATRA TRUCKS, zejména z úseku výzkumu a vývoje a technického úseku.

Ze života
Projektu T 162 "Karel"

MEDAILONEK: "Motorář"

22.10.2024 5 min. čtení

Michal Adlof pochází z Vysočiny, konkrétně z Velkého Meziříčí, a původně by ho ani nenapadlo, že se jednou stane konstruktérem v kopřivnické Tatře. Ačkoliv na střední škole vystudoval obor elektrotechnika-energetika, jeho zájem se postupně přesunul ke strojírenství, a proto se rozhodl pokračovat...
  ...více

MEDAILONEK: "Konstruktér pérování"

13.9.2024 5 min. čtení

Lukáš Adolt, jako většina kluků, vyrůstal s modely Tater a sledoval výsledky z Dakaru. Nikdy ho však nenapadlo, že by jednou mohl pracovat přímo v Tatře. Po absolvování strojní průmyslovky ve Frýdku-Místku se vydal na VŠB-TUO, kde se jeho vášeň pro Tatru proměnila ve skutečnost... ...více

MEDAILONEK: "Podvozkář"

19.8.2024 4 min. čtení

Jan Jošek měl o práci v Tatře zájem už před osmi lety, hned po dokončení školy. V té době však bylo konstruktérů dostatek, a tak se rozhodl studovat další obor. Následně přijal nabídku v jedné firmě, kde pracoval sedm let, než se mu konečně splnil sen. Do Tatry nastoupil v září 2023 na pozici konstruktéra náprav a od dubna 2024 se věnuje konstrukci přídavných převodů... ...více

LEGENDA: Díl šestý (a poslední)

5.8.2024 7 min. čtení

Po návratu z nedokončené Rallye Dakar 2006 a následných vyšetření se ukázal zdravotní stav Karlových zad takový, že již neumožnil v jeho necelých 57 letech pokračovat v jeho soutěžní kariéře. Na jeho místo nastoupil synovec Aleš, pokračující v rodinné tradici do dnešních dnů... ...více

MEDAILONEK: "Karosář"

19.7.2024 6 min. čtení

Do Tatry nastoupil Tomáš Straňák v říjnu 2022 jako absolvent oboru motorová vozidla na ČVUT. Vozidla TATRA a těžká technika ho obecně zajímala už od malička – jako dítě byl schopný hodiny sledovat stavební stroje v akci. Tento zájem pak ještě posílil, když se začal věnovat modelářství, čímž si ještě více prohloubil své znalosti a dovednosti v oblasti vozidel a techniky... ...více

LEGENDA: Díl pátý

15.7.2024 11 min. čtení

Federace automobilového sportu (FIA) připravila v roce 2000 nové technické předpisy pro kategorii soutěžních kamionů (T4), platné k 1. lednu 2002. Předpis nově definoval pojem sériovosti, polohu motoru (max. 1000 mm od osy přední nápravy), minimální rozměry nástavby a její tvar atd. Umožňoval však start původně homologovaných vozidel až do vypršení jejich homologace. Novým předpisům nevyhovovaly žádné kamiony tehdejší špičky, včetně „Pumy“... ...více

MEDAILONEK: Řízení jako výzva

8.7.2024 4 min. čtení

Lukáš Gelnar nastoupil do Tatry v roce 2018, ihned po absolvování studia na VŠB-TUO, kde vystudoval obor části a mechanismy strojů. Povědomí o Tatře získal už mnohem dříve, jelikož na kopřivnické průmyslové škole VOŠ, SOŠ a SOU zpracovával maturitní práci na téma „RC model Tatry T 813 Kolos 1:10“... ...více

LEGENDA: Díl čtvrtý

2.7.2024 10 min. čtení

Narůstající konkurenceschopnost Kamazu vedla Jaroslava Krpce k tomu, že v březnu 1996 předložil vedení Tatry návrh na nový soutěžní speciál v kapotovém uspořádání. Vůz s poměrně malou kabinou z dodávky GAZ Gazelle, s níž se uvažovalo pro novou řadu kapotových vozidel Tatra, měl pohánět kapalinou chlazený osmiválec Deutz, umístěný vpředu pod kapotou. Nový speciál si díky boční siluetě na návrhovém výkrese vysloužil přezdívku „Puma“... ...více

LEGENDA: Díl třetí

17.6.2024 8 min. čtení

Velmi slabě obsazený 15. ročník Rallye Paříž-Dakar 1993 obsadila Tatra ve spolupráci s francouzským importérem, firmou Strager M.A.M., pouze „Babčou“, kterou pilotoval Ota Měřínský se spolujezdci Vlastimilem Buchtyárem a Josefem Kalinou. V tu dobu se však již intenzivně testoval nový soutěžní vůz pro Karla Lopraise, který se do historie zapsal jako „Hasičák“... ...více

LEGENDA: Díl druhý

10.6.2024 7 min. čtení

Pár týdnů po vítězné lednové euforii roku 1988 přišla studená sprcha ze strany Federace automobilového sportu (FIA), která kvůli tragické nehodě Turbotwinu zakázala účast soutěžních vozidel s hmotností nad 3,5 tuny. Tatrovky se tak soutěží mohly účastnit již jen jako doprovodné vozy... ...více

LEGENDA: Díl první

2.6.2024 7 min. čtení

Projekt „Karel“ má vzdát hold jedné z největších legend českého motorsportu, panu Karlu Lopraisovi. Člověku, který svými úspěchy za volantem soutěžních tatrovek proslavil kopřivnickou automobilku i daleko za hranicemi naší republiky a který doslova naučil „Tatru vítězit“... ...více

MEDAILONEK: Konstruktér s technickým srdcem

27.5.2024 5 min. čtení

Petr Koliba je spojován s Tatrovkami už od svého dětství, kdy ho jeho otec prováděl po dílnách společnosti během Dnů otevřených dveří. Právě od této doby je jeho příběh spojen s inovací a vášní pro techniku... ...více

6. DÍL: Beseda s „dakaristy“

20.5.2024 3 min. čtení

V pondělí 13. května 2024 měli členové projektu „Karel“ ojedinělou možnost potkat se s lidmi, tatrováky, kteří se dakarských rally účastnili a přišli se, na pozvání Radomíra Smolky, do prezentačního centra na zkušebním polygonu Tatry podělit o své zážitky. Na setkání byla i první dakarská Tatra 815 6x6, tzv. „Ostrý II“, která po dvou a půl letech opustila klid Muzea nákladních automobilů v Kopřivnici v rámci... ...více

MEDAILONEK: Autor

29.4.2024 7 min. čtení

Autorem návrhu speciálu T 162 EX je Ing. Jaroslav Krpec. Narodil se 23. října 1951 a po studiích na Strojnické fakultě Vysoké školy dopravní v Žilině nastoupil v roce 1975 do vývojového oddělení v Tatře. Po nástupní praxi pracoval jako konstruktér, v dubnu 1982 se stal vedoucím konstrukce převodů.
Od 1. ledna 1985 byl jmenován... ...více

5. DÍL: Návštěva v Buggyře

22.4.2024 3 min. čtení

V pátek 12. dubna 2024 navštívili zájemci z řad členů týmu projektu „Karel“ základnu Buggyra Racing Teamu v Roudnici nad Labem, dlouholetého partnerského soutěžního týmu Tatry. Technologická spolupráce obou značek se datuje od března 2014, přičemž ještě předtím byly některé soutěžní speciály Tatra... ...více

MEDAILONEK: Hlavní projektant

15.4.2024 4 min. čtení

Martin Piskoř zastává v projektu „Karel“ pozici hlavního projektanta. Martin do Tatry nastoupil v roce 2016 po absolvování Vysokého učení technického v Brně, a přestože byl čerstvým absolventem, měl už za sebou v kopřivnické automobilce letní stáž. Od samého začátku se pod vedením Petra Koliby ponořil do práce na... ...více

4. DÍL: Pod „původním“ kabátem vše nové

4.4.2024 5 min. čtení

Cílem projektu „Karel“ je propojit původní návrh Ing. Krpce a obecně celou inovativní řadu T 162, se současností. Celý tým se shodl na tom, že v maximální míře bude zachováno tvarové řešení, které absolvovalo zkoušky v aerodynamickém tunelu. Na bez diskusí nadčasovém tvaru není potřeba nic zásadního měnit. Pod vnější „slupkou“ však bude vše moderní a nové... ...více

MEDAILONEK: Iniciátor projektu

25.3.2024 5 min. čtení

Iniciátorem projektu Karel a reinkarnace soutěžního speciálu Tatra 162 EX je Radomír Smolka, člen představenstva společnosti Tatra Trucks, který má na starosti vývojové projekty nejstarší české automobilky. Radomír Smolka je s Tatrou spojený téměř celý svůj profesní život... ...více

3. DÍL: Úplný začátek…

21.3.2024 3 min. čtení

Než se vůbec začalo uvažovat o projektu „Karel“, udála se celá řada důležitých věcí. Tou zcela nejzásadnější však bylo, že velký fanoušek Tatry a mj. účastník několika Dakarů, či Africa Eco Race, v roli mechanika, pan Petr Čapka nalezl kdesi na Slovensku vrak kabiny jednoho z prototypů... ...více

2. DÍL: Kladivo na Turbotwin

21.3.2024 3 min. čtení

Projekt „Karel“ navazuje na zamýšlenou stavbu soutěžního speciálu z konce 80. let. Cílem mělo být vozidlo schopné konkurovat tehdejšímu dvoumotorovému „monstru“ DAF Turbotwin holandského jezdce Jana de Rooye, jehož výkon přesahoval 1 000 koní... ...více

Načíst další články

PÁR ZAJÍMAVÝCH ČÍSEL 

6
vítězství vozidel
TATRA na Dakaru
3. nejstarší automobilka na světě
T 162 
Inovativní modelová řada
z 80. let
20+
zaměstnanců zapojených
v projektu
Dle původního návrhu
z roku
1988
12
Počet válců
motoru Tatra